Florida 2016

Tänkte bjuda på en liten uppdatering med tillhörande bilder från första delen av resan för er som är intresserade. Kan bli så att första delen av resan blir delad i två inlägg, då det hände och gjordes så mycket roliga saker. Första delen av vår resa var en roadtrip i Florida på 10 dagar. Uppdateringen under själva resan uteblev (för er som inte följer mig på instagram Miiikaela_) på grund av att under många delar var det begränsat med internet.

Såhär ser hela vår rut ut, den var indelad i 4 etapper kan man säga med lite olika längd på stoppen.

Dag ett och två
Vi landade i Miami ganska sent på kvällen till följd av lite förseningar så efter att vi hade hämtat ut bilen och fått all information var klockan runt 22.30. Då var vi glada att vi hade valt ett hotell för vår första natt bara 20 min från flygplatsen. Efter att vi hade kört lite vilse så kom vi slutligen fram, trötta och nöjda. Vi gjorde inget mer än att checka in, äta en torr smörgås till kvällsmat och krascha i sängen.

Jetlaggade som vi var så vaknade vi upp tidigt på morgonen vår första riktiga dag i Florida. Vi försökte dröja oss kvar i sängen men gav upp vid 06.20 och gick upp för att äta frukost, packa ihop, checka ut och sedan styra kosan mot vår första destination: Fort Myers!

Vi valde väg 41 genom Everglades på vår väg mot målet. Vilket var en helt otrolig upplevelse, om ni får chansen så ta den. Det är längs hela vägen fantastisk natur och mer än en chans att se både alligatorer och andra vilda djur. Det finns mysiga diners och parker längs vägen och fantastiska rastplatser (med andra ord ta med matsäck).Vi stannade ett par gånger längs vägen bara för att insupa atmosfären. Ett stopp gjorde vi också i en nationalpark där jag för första gången fick se en vild alligator. Såååå coolt!

När vi tagit oss igenom Everglades valde vi att stanna till i Napels innan vi fortsatte mot Fort Myers. Om jag är glad att vi beslutade oss för det. Ett fantastiskt fint område med otroligt vackra hus, fina båtar och en fantastisk natur. Vi valde att åka ner till en fiskepir vilket var helt fantastiskt vackert. En otroligt fin strand och en riktigt klassisk amerikansk pir som var fylld av människor som bara njöt av vädret, promenerade eller fiskade. Här fick jag dessutom för första gången i mitt liv se helt vilda delfiner. Flera stycken som simmade fram och tillbaka. Så fina! Som grädden på moset så kom även ett par pelikaner. Såå coola.

Efter en lättare lunch och rundvandring i Naples satte vi oss i bilen för att sätta kurs mot Fort Myers. Vi stannade till på en matbutik på vägen för lite frukost och annat smått och gott. Jag hittade bland annat Starbucks Iced vanilla latte i 1,2 liters förpackning och kunde inte låta bli att köpa den. Kändes som att vara i kaffehimlen. Mums! Väl framme checkade vi in och sedan njöt vi av lugnet. Hotellet låg precis vid havet och omringades av en fantastisk strand, mysiga barer och palmer. Även om jag trivdes ypperligt med att cruisa runt i min feta Dodge så var det skönt att få ta det lite lugnt på kvällskvisten. I Fort Myers var planen att stanna i två nätter.

Dag tre och fyra
Fortfarande jetlaggade vaknade vi 04.45 och hade båda två svårt att somna om. Vi låg kvar i sängen till strax innan halv 7 innan vi beslutade oss för att ge upp och kliva upp istället. Det var lite kyligt på morgonen (vilket det ofta är under vinterhalvåret) men det var nästan lite mysig att sätta på sig en kofta till shortsen för att äta frukost ute. Efter frukosten gav vi oss till stranden i ett par timmar för lite sol. Det blåste en hel del och de små sandkornen var precis överallt. Efter ett par timmar gav vi upp och bestämde oss för att åka och shoppa istället. Sagt och gjort, vi letade upp ett stort shoppingcenter: Miromar Outlets. Vi började med lunch på Fords garage vilket kan vara den häftigaste resturangen jag någonsin varit på. Allt var i tema Ford och bilar. Alltifrån sarvettdekorationer till en faktisk bil i baren, handfaten var av däck med tillhörande bensinslangar och pumpar som blandare. Så läckert!

Efter några timmars shopping avslutade vi med att spela safariminigolf och att se solnedgången på stranden vid hotellet (som var helt magisk) och några tillhörande öl på hotellets mysiga bar. Ett perfekt avslut på en fantastisk dag. Vi somnade gott sen vill jag lova!

Dag fyra var det dags att åter igen sätta sig i bilen och styra vidare mot Orlando, mitt absolut favoritställe på denna jord. Så jag var så peppad på morgonen så det var sinnessjukt. Vi valde att ta väg 17 genom landsbyggd och mindre orter istället för att ta vägen via Tampa. Vi tänkte att antingen missar vi något eller så ser vi massor. Vi var mer än nöjda med vårt val, mycket för att det var skönt att slippa tråkig 6-filig motorväg men också för att vi fick se kontrasterna mellan de fina rikemansområderna till de mer vanliga områderna i Florida. Så fint var det längs vägen. Vi stannade på ett Walmark bara för att vi kunde, såååå stort! Vi stannade också i den mysigaste lilla parken ni kan tänka er. Så otroligt vackert och fylls med fantastiska träd, sköldpaddor, fiskar och fåglar. Så otroligt glad att jag fick se denna lilla pärla som låg i en liten håla längs väg 17. När vi väl var framme i Orlando så checkade vi inte, tog det lite lugnt och åkte sedan till Disney Springs (bland annat fanns så coola konstverk av lego, tänk att ha det som yrke. Aha vad gör du? Jag är legobyggare. Tror jag är sugen på en ny karriär). Vilket var så häftigt. Vi hade planerat att äta där, och bokade ett bord på Rainforest Café men när vår tid väl var kommen var det så mycket folk framför oss i kön, helt hysteriskt så vi valde faktiskt att åka hem till hotellet istället. Vi köpte pizza och åt den i sängen framför säsongspremiären av The Walking Dead. Perfekt!

Det var del 1 av vår roadtrip i Florida. Del 2 ska jag försöka få upp under veckan!