Florida 2016, del 2

Tänkte dela med mig av den andra delen på vår roadtrip i Florida. Första inlägget kan hittas här, för den som missat och vill läsa det först. Detta inlägg tar vid där förra slutade helt enkelt. Inlägget är långt, ber om ursäkt för det. Begränsa mig i bild och text är inte riktigt min grej.

Dag 5 och 6
Dag fem var vår första heldag i Orlando och vår första dag på Universal studios. Vi var uppe tidigt och tog bussen från hotellet till parkerna. Jag var så pepp på att få visa min sambo allt som jag älskar. Universal studios är svårt att beskriva för en som inte varit där. Det går inte riktigt att förklara med ord, det måste upplevas. Vi började på Universal studios eftersom det var early admission till den parken dagen till ära eftersom vi bodde på ett on-sitehotell. Vi strosade runt, åkte attraktioner och njöt av atmosfären. Jag var i extas och till min stora förtjusning älskade Mathias det lika mycket som jag. Vid lunch tog vi oss över till Island of Adventure och tillbringade några timmar där. Vi passade på att åka King Kong som var ny för mig. Såååå häftig. Helt galet. Älskade den. Vi insåg att klockan hade spruningt iväg och fick bråttom tillbaka till hotellet, vi blev sena men hann i alla fall byta blöta kläder mot torra innan vi satte oss i bilen. Lite sena blev vi ändå, meeeen vi styrde kosan mot flygplatsen för att hämta upp vårt sällskap för resten av resan, Tobbe och Matilda. Dröm! Det var en lite konstig känsla att hämta upp kompisar på en amerikansk flygplats. Vi avslutade dagen med middag och drinkar på Bubba Gump på City Walk.

En bild som summerar dagen i sin helhet, färgglatt, kul och massor med intryck.

Skull Island och King Kong var episkt, det är viktigt med en återställare i form av öl och Gringotts ser precis ut som i filme. Ljuvligt!
En klassiker, man måste ta en bild vid någon utav tal eller tankebubblorna!

Den sjätte dagen på resan bjöd på ytterligare en heldag på Universal. Vi traskade runt i båda parkerna hela dagen och blev blöta, skrattade, hängde med dinos och levde livet. Var barn på nytt helt enkelt. Vi mixade berg och dalbanor med simulatorer/4D-rides och dagens höjdpunkt för alla var nog The escape from gringotts. Den är fantastisk på alla sätt och vis. Lätt en favorit! Den tillsammans med Jurassic Park var nog sällskapets favoriter. Vi har ännu inte tagit oss igenom hela utbudet när benen var trötta och vi begav oss tillbaka till hotellet. Vi bytte om och återhämtade oss lite fort innan vi tog bilen till Premium outlets international drive för lite shopping. Det tog ett tag att hitta tack vara den skitdåliga gpsen men till slut kom vi fram. Vi shoppade (läs: grabbarna drack mest öl medan jag och Matilda spenderade pengar). Det blev skor i stora lass!

Om det finns en dino så är det givet med en selfie, man vet aldrig när man snubblar på möjligheten igen

Tobbes käraste ägodel som fick följa med på resten av resan. Tokfina Homer var en fin vinst. Som sagt vi blev blöta, tog selfies, åkte Hogwartsexpressen och blev ännu mer blöta.
 Alltså blöta, på riktigt blöta.

Dag 7 och 8
Jag vaknade med lite ångest. Idag var tredje och sista dagen som skulle tillbringas på Universal och jag tyckte uppriktigt att det var lite jobbigt. Jag fullkomligt älskar dessa parker och jag visste inte när jag skulle få chansen att komma tillbaka så lite ångest fanns allt. Väl på plats njöt jag av precis allt lite extra. Vi tog oss igenom de delar vi inte hunnit med dagen innan och körde även några favoriter igen. Matilda och Tobbe traskade tillbaka till hotellet strax efter lunch för lite sol och bad medan jag och Mathias stannade en stund till. Vi käkade hamburgare och njöt av tillvaron. Som en utav höjdpunkterna gick Mathias ner på knä mitt i Jurassic park och frågade om vi skulle förlova oss. Svaret var givet och jag älskar honom så för att han valde att fria just på Universal. Så perfekt och ett minne för livet. På eftermiddagen traskade vi tillbaka till hotellet för lite ombyte och återhämtning. Innan det var dags för....... Halloween Horror Nights 26 på Universal studios. Sååå pepp. För er som inte vet: ett jättestor evenemang i skräckens tema med haunted houses och scare zones i skräckfilmstema kring parken. Typ som Gasten på Liseberg fast 10 resor värre. Vi var pepp. Väl på plats efter lite glömda biljetter och stress så blev vi liiite besvikna. Inte på parken i sig eller på det som fanns där men det var så otroligt mycket folk. Helt galet. Då var vi ändå där (medvetet) på en dag då det ska vara betydligt mindre folk så jag hade inte velat vara där en annan dag. Det var mellan 75-120 minuter kö på samtliga haunted houses och vi blev faktiskt lite deprimerade även om vi försökte göra det bästa av situationen. Så lite besvikna, men samtidigt coolt att ha upplevt (även om det inte fanns något ställe att andas ut på då det var saker överallt som skrämde skiten ur en). Jag var dörädd heeeela tiden, kände mest: aldrig mer!
Sötaste jag vet! (jag fick äntligen ha selfiepinnen på heltid även fast min karl tycker jag är sjukt pinsam)

Alltså det finns ju många anledningar till varför jag är vän med den här muppen men två anledningar ser ni är: hon är lika störd som jag och vi älskar Harry Potter i alla dess former orimligt mycket (besatta är nog rätt ord). Här är vi på Hogwarts Expressen (japp, igen)

Instagramkollagen summerar dagarna väldigt bra, vi åt Butterbeerglass (såååå god), svängde förbi Hollywood en snabbis, hängde med grabbarna i Simpsons, blev uppätna av hajar och besökte Halloween Horror Nights.

Halloween Horror nights var som tidigare nämt: vidrigt läskigt, mörkt och obehagligt. Precis det jag misstänker att dom vill uppnå!

En fin bild på än så länga ganska glada muppar i den 120 minuter långa kön till The Walking dead haunted house. Några öl och lekar senare så kändes det ändå helt okej!

På den åttonde dagen satte vi oss åter igen i bilen. Men innan dess solade och badade grabbarna lite medan jag och Matilda åkte och shoppade ett par timmar på morgonen. Det var lite fler saker vi ville få med oss hem. Efter det checkade grabbarna ut och vi hämtade upp dem innan vi begav oss mot Fort lauderdale. Vi tillbringade så gott som hela dagen i bilen för det var betydligt längre till FL än vad jag först trodde. Vi blandade motorväg med mindre vägar längs kusten och gjorde små stopp längs vägen.Om jag ahde planerat igen hade jag delat den sträckan över två dagar för det var lite långtråkig körning bitvis, då hade man också kunnat göra lite längre stopp längs vägen. Men fram kom vi sen eftermiddag och handlade lite frukost till dagen efter på vägen tillsammans med lite alkohol och annat smått och gott innan vi åt middag och sen till sist kröp till sängs.

Vi käkade korv på en känd korvbar, åkte bil, drack stora mängder kaffe och var allmänt barnsliga!

Dag 9 och 10
Vår första heldag i FL bjöd inte direkt på toppenväder. Det var varmt men det både blåste och var molning och även regnet hängde i luften. Vi beslutade oss för att åka till Sawgrass och åka ut på en airboat-tur för att spana efter alligatorer. Vi fick informationen att pga väder så är det inte alls säkert att man ser några alligatorer, snarare är chanserna väldigt små. Vi bestämde oss för att köra ändå och om vi är glada att vi gjorde det. Vi hade tur att se en (utöver de mindre som hängde i närheten av bryggorna i skydd för vinden) stor, vild alligator i dess naturliga miljö. Både var väldigt nära flera gånger och det var en så cool upplevelse. Vår guide var verkligen hur grym som helst. Sen avslutade vi med att kika på lite djur i deras park (bara djur som av någon anledning behövt räddas eller behöver hjälp fram till flytt, vilket gjorde att även jag som inte gillar djur i bur kunde njuta). Vi passade på att äta lunch och shoppa ett par timmar till på Sawgrass mills innan vi åkte tillbaka till hotellet. Jag och Mathias spenderade kvällen på en äkta fiskepir, det blåste ordentligt och vågorna slog upp på piren men det var riktigt mysigt ochn folktomt. Efter det valde vi att äte hamburgare på Burgerfi som var riktigt, riktigt goda. Så tummen upp för en kanonbra dag.

Japp, så nära båten var den. Det var skräckblandad förtjusning vill jag lova

Som sagt, vi var riktigt nära en vild alligator (stor sådan, ca 15 år sa guiden) under en lång tid. Så coolt!
En utav de absolut bästa bilderna som jag någonsin tagit, skämt å sido men den beskriver bra hur vi kände oss där ute i träskmarkerna på en airboat, totalt döva och muppiga i våra öronproppar utan möjlighet att kommunicera
Vacker vy och mysig kväll trots blåsten, fullkomligt älskar amerikanska fiskepiren

Avslutade på bästa sätt med förstaklassiga hamburgare på trevligt hak, passade på innan det var dags att lämna USA och hänga i Karibien istället

Dag tio var kommen och det var dags för oss att checka ut, lämna tillbaka bilen och ta en taxi till Port Everglades för vår kryssning. Vi gick återlämnade bilen runt kl 10.30 och gav oss sedan iväg till hamnen i en taxi. Vår kompanjon för resan var Oasis of the seas. Betydligt större än Freedom of the seas som jag åkte med förra gången, betydligt större. Helt galet hur stora skepp man kan göra. Det känns nästan overkligt när man tänker på det. Hela processen att ta sig ombord var smidig om än att det var ganska mycket folk, sen fick vi vänta på våra hytter en del men det hela gick smidigt ändå.

Vår tid ombord på Oasis of the seas kommer i ett eget inlägg tänkte jag. Så det håller jag på ett tag till. Ska försöka knåpa ihop det ganska snart dock, medan man fortfarande kommer ihåg allt som hände (vilket redan är lite knappt).

Ellen - tävlingsryttare

Ser så jävla underbart & härligt ut rent ut sagt!! Älskar bilden på piren.

Svar: Det var det verkligen, vill bara tillbaka. Vilket ju är lite av ett problem, man kan ju inte åka jämt. ;) Tyvärr!